top of page

איך להתמודד עם פחד מטיפולי שיניים? טיפים חשובים מרופאה בעלת ותק של 30 שנה

עודכן: 27 בנוב׳ 2023


חרדה דנטלית היא מושג מדעי לתופעה מוכרת מאוד - פחד מרופאי שיניים ואם לדייק - פחד מטיפולי שיניים.

“טיפול שיניים לעולם לא יהיה הבילוי המועדף על אנשים, גם כשאני צריכה ללכת לטיפול שיניים אני לא קופצת מהתרגשות". מספרת ד"ר אורקין-דיסקין, בעלת ותק של מעל 30 שנה בתחום.

"הטיפול מאתגר הרבה אנשים - לחלק מפריע הרעש, לחלק התחושה שהם לא בשליטה.. את כל אחד זה פוגש במקום אחר. אבל יש לא מעט אנשים, שמרגישים שהם לא יכולים להתמודד בכלל עם טיפול כזה. אנשים שחווים חרדה חזקה מאוד שמונעת מהם לקבל טיפול. נוצר מצב שהם דוחים ודוחים עוד את הטיפול במחיר של ירידה באיכות החיים וצורך בטיפולים מורכבים ויקרים הרבה יותר."

"בתור רופאת שיניים, האחריות שלי כלפי מטופלים היא לכל אורך הרצף הטיפולי ולא רק כשהם מגיעים למרפאה במצב משבר. המטרה העליונה שלי היא למנוע את הצורך בטיפולים מורכבים. ההתייחסות לחרדה דנטלית היא חלק חשוב מאוד מהעבודה שלשנו מרופאי שיניים ואני מעבירה את המסר הזה גם לסטודנטים שלי בפקולטה לרפואת שיניים".


Dr okun diskin and her assistant with a patient, explaining
ד"ר אורקין-דיסקין והאססיטנטית במרפאה עם מטופלת.

ד"ר אורקין-דיסקין מסבירה שההתמודדות מול החרדה הדנטלית היא באחריות שני הצדדים: יש דברים שהמטופלים יכולים לעשות כדי להקל על עצמם, אבל לא פחות חשוב זה מה שהרופאה או הרופא עושים כדי לתת למטופלים טיפול מיטבי עם החרדה.


כששני הצדדים באים אחד לקראת השני, אפשר לבצע טיפולים בתחושה רגועה יותר ולשפר משמעותית את איכות החיים.


אז מה אפשר לעשות עם חרדה מרופאי שיניים? המשיכו לקרוא את הטיפים החשובים של ד"ר אורקין-דיסקין.


מה המטופלים יכולים לעשות?


1. להכיר ולעצור את "מעגל ההימנעות".

ישנו "מעגל" רגשי-התנהגותי שנוצר סביב חרדה דנטלית. ישנו פחד מרופא השיניים -> נמנעים מלהגיע לבדיקות תקופתיות -> מזניחים את השיניים -> מגיעים למצב של החמרה משמעותית במצב השיניים שמעורבת בכאבים ואי נעימות -> הולכים לרופא כי אין ברירה - > החוויה מאוד לא נעימה כי הטיפול מורכב -> עוד יותר פחד מטיפולי שיניים.



מעגל החרדה מטיפולי השיניים, ייצוג גרפי לאיך חרדה מתגברת
מעגל החרדה וההימנעות


מה אפשר לעשות כדי לשבור את המעגל הזה?

לא לוותר על בדיקות תקופתיות! שמרו על השיניים והגיעו לבדיקות התקופתיות לפי ההמלצה של הרופא המטפל. בדיקה שגרתית תמיד תהיה הרבה יותר רגועה מאשר טיפול חירום. היא תאפשר לכם תחושת שליטה במצב, בניגוד להגעה עם מקרה חירום, כאבים ומצוקה נפשית. הגעה לבדיקות תקופתיות גם תאפשר לכם להרגיש תחושת היכרות עם המרפאה והרופאה, תחושה מוכרת נוטה להרגיע.


2. נסו להתמיד עם מרפאה אחת.


נסו לחקור ולמצוא מרפאה שמתאימה לכם ואז המשיכו להגיע לאותה המרפאה בעקביות.

החלפות תכופות של רופאים ושינניות יכולים לגרום לסטרס בכל מפגש. נסו למצוא מרפאה שמבטיחה לכם שתקבלו את אותו הצוות בכל פעם שאתם מגיעים. צוות שמכיר אתכם ואת החרדה שאיתה אתם מתמודדים.

במרפאה של ד"ר אורקין-דיסקין, הרופאה גם מטפלת בניקוי השיניים ולכן נחסך הצורך לפנות לשיננית באופן נפרד, פחות ידיים, פחות סטרס. "מאוד חשוב לי לנהל תיק מסודר לכל מטופל ולהזכיר לו מתי הגיע הזמן לקבוע עוד מפגש.אנחנו מתקשרות להזכיר למטופלים מתי הם צריכים להגיע אלינו, כדי לוודא שלא עובר יותר מידי זמן." היא מספרת.


3. תזכרו שאין ממה להתבייש!

חרדה היא לא דבר שצריך להתבייש ממנו. אם אתם מפחדים מרופאי שיניים - לא משנה בני כמה אתם, חשוב שתספרו על זה לרופאה אליה אתם מגיעים. הבושה שמתווספת לחרדה רק מחמירה אותה. הרבה אנשים סובלים מחרדה דנטלית, יש לכך המון סיבות! וכולן לגיטימיות!

4. נסו לזכור למה אתם באים בכלל - רמז: בשביל איכות החיים שלכם.


הפה שלנו קשור בכל כך הרבה פעולות יומיומיות חשובות. תקשורת עם היקרים לנו - דיבור, חיבוק, נשיקה. אכילה והנאה מאוכל. כל אלו נפגעים כשאנחנו נמנעים מלטפל ולשמור על השיניים שלנו. נסו לחשוב - למה כדאי לכם להגיע למרפאה? למה אתם בוחרים לטפל ולשמור על השיניים שלכם? נסו לזכור את הסיבה, זו המוטיבציה שלכם והיא נקודה להישען עליה מול חרדה.



2 פקםפךק פןבלןמע ופ אשדאט כםםג שמג דצןךןמע
הנאה מאוכל עם חברים זו סיבה טובה לטפל בבריאות הפה :)


5. נסו לבדוק עם רופאת השיניים או אפילו עם רופא המשפחה - האם יש תוסף שאתם יכולים לקחת לפני ביקור אצל רופא השיניים שיעזור לכם להתמודד.


יש מטופלים שיודעים למשל שהחרדה שלהם מקשה עליהם מאוד ונוטלים תוסף הרגעה טבעי כשעה לפני הטיפול. מומלץ להתייעץ עם רופא או רופאת משפחה שמכירים אתכם ולשאול מה יכול לעזור לכם בהרגעה של הגוף והראש לפני טיפול.


איך תזהו מרפאה שמתאימה לאנשים עם חרדה דנטלית?


1. יחס אישי ומכיל, שיחה מקדימה

אין תחליף ליחס אישי ומכיל. מצאו מקום שבו אתם מרגישים שהרופאה או הרופא מקשיבים לכם. לכל מטופל ומטופלת יש את הסיפור שלהם, כרופאים אנחנו חייבים להקשיב להם ולהבין לעומק מה החששות מהטיפול כדי שנוכל להתאים את ההתערבות כמה שיותר.

בכל טיפול רפואי חייב להיות אמון ברופאה, אבל בייחוד בטיפול שיניים מכיוון שרבים מרגישים בחוסר שליטה במהלכו.

קצב העבודה של הרופאה צריך להיות מתאים ונעים. לאפשר הפסקות אם צריך.


במרפאה שלנו התורים נקבעים מראש כך שהם מאפשרים לטפל בקצב איטי יותר ובלי לחץ של מטופלים. כך שכל מטופל ירגיש שהוא מקבל את כל הזמן והיחס.


2. מרפאה מתקדמת מבחינה טכנולוגית


מרבית הטכנולוגיות החדשות שיוצאות בתחום בריאות הפה נועדו לשפר את החוויה של המטופלים ולאפשר טיפולים מדויקים יותר.

ככל שהמרפאה יותר טכנולוגית והרופאה עצמה יותר מנוסה - כך יש יותר אפשרויות עבורכם.

במרפאה שלנו למשל, דאגנו לשלב טכנולוגיות שיכולות להקל על מגוון חששות של מטופלים:

  • מכשיר ייחודי להחדרת חומר ההרדמה, האלחוש כמעט ללא כאב

  • טיפולי inlays, onlays וoverlays, טכנולוגיה ייחודית שדורשת הכשרה ומאפשרת לרופא לטפל בחורים או שברים גדולים בשן מבלי להצטרך לבצע טיפול שורש.

  • סורק מתקדם שמאפשר לסרוק את השיניים במקום לבצע מטבע - שלב שרבים חוששים ממנו בטיפול.

ד"ר אורקין-דיסקין דואגת לחדש ולהוסיף את הטכנולוגיות החדישות לטובת מטופליה. מה שמאפשר להוריד הרבה פעמים מכמות הפעמים שצריך לחזור אל הרופאה בגין הטיפול.

3. החוויה מתחילה מחדר ההמתנה!

כשאנחנו לחוצים וחרדים לקראת משהו- תורים, אנשים זרים, המתנה ארוכה ורעש יכולים מאוד להחמיר את המצב הנפשי שלנו. חשוב שלפני כניסה לטיפול, תוכלו להימצא במקום שנעים לכם, שאינו מציף אתכם, שמאפשר לכם רגע להירגע ולהרגיש אסופים יותר.


אם אתם מתמודדים עם חרדה דנטלית, נסו למצוא מרפאה שבה יש מעט המתנה והרבה יחס אישי. מקום שבו אתם מרגישים שאתם יכולים יחסית להירגע.

חדר המתנה אינטימי ורגוע מאפשר להיכנס במיינד שקט לטיפול.


הכי חשוב: טיפול שיניים לא אמור להיות כואב!!!


אין דבר כזה "הרדמה שלא משפיעה"! אם יש אפילו קצת ספק - אין ספק, פשוט לא מתחילים את הטיפול! רופא טוב לא מאפשר לטיפול להתחיל ללא הרדמה מדויקת.

חשוב שתאמרו אפילו אם אתם קצת לא בטוחים!


אין סיבה שהטיפול עצמו יכאב! לא נעים? אין מה לעשות. זה לא המצב הטבעי שלנו להיות עם פה מלא במכשור. אבל בטח שלא כואב!


bottom of page